Store deler av
etterkrigstiden har Norge levd med en hinsides tilgang på oljepenger. At en
stat tjener så mye fra en uttømmelig kilde at det oppstår en kraftig ubalanse
mellom hva som skapes av verdier utenom
oljeøkonomien, og hva som brukes i samfunnet, er ikke bærekraftig. Vi har gjort
oss dypt avhengige av oljeøkonomien. Arbeiderpartiets oppskrift på
distriktspolitikk har vært omfattende poster på nasjonalbudsjettet til
offentlige sysselsettings- og bolystprosjekter. Kortsiktig bruk av offentlige
midler. Man har gjort distriktene en bjørnetjeneste med å gi dem kunstig
stimuli vi i lengden ikke har råd til, fremfor å i større grad bygge et
politisk rammeverk som gjør distriktssamfunnene mer selvdrevne. Viktigste
virkemiddel er flere arbeidsplasser i privat sektor som kan bidra med
skattepenger til en sterk offentlig sektor – uten oljepengene er vi ellers nødt
å skjære kraftig ned på velferdstjenestene våre.
Samme dag som
undertegnede har innlegg i OA der jeg tar til orde for mer helhet i
samfunnsdebatten – har Jan Sandal (Ap) innlegg der han forsøker å tilbakevise
min påstand om at Arbeiderpartiet mangler distriktspolitikk. Sandal ramser opp
en rekke hovedmål for sitt partis
distriktspolitikk – fagre ord som for det meste verken Høyre eller andre
partier er uenige i. Men praktisk politikk handler om tiltak og virkemidler for å nå målene. Med en oljeøkonomi som
etterhvert fases ut, trenger vi mer enn noen gang en distriktspolitikk som
bygger på grunnleggende prinsipper for et bærekraftig samfunn.
Etter hvert som
oljeressursene fases ut vil innlandets naturressurser danne grunnlag for
verdiskapning. Min politiske karriere begynte for 10 år siden og det var
rødgrønn vernepolitikk og eklatant mangel på samfunnsutviklings- og
næringsutviklingsperspektivet i forvaltningen av naturressursene som fikk meg
inni politikken. De selvsamme naturressursene som er grunnlaget for
distriktsnæringene - landbruk, skogbruk, bioøkonomi, reiseliv, havrettede
næringer og energi. Svulmende ord om bruk og vern hånd i hånd, lokal
forvaltning og tro på distriktssamfunnene har ingen troverdighet når man i
realiteten bygget opp et sterkt sektorisert forvaltningssystem, et stigma av
overordnede planer som styrer all lokal utvikling, og et system av overordnede
planinstanser som kommuneadministrasjoner og lokalpolitikere må bruke alle
krefter på å kjempe imot for overhodet å skape seg handlingsrom. Det er en grunn
for at et av Høyres hovedmantra er «enkeltmennesket foran systemet»!
Fjellpolitikk er det faktuelt Høyre som har tatt tak i. Ap-folk
i Innlandet har i årevis – som oss andre og forskerne - snakket om behovet for
en egen fjellpolitikk. «Fjell» er ikke nevnt med et ord i Ap sitt partiprogram
for 2017-21 – ikke utmark heller, til tross for at 95% av Norges areal er
utmark. For store deler av Norge er fjellpolitikk lik distriktspolitikk –
«fjell» er et samlende og positivt ladet begrep som også byfolket føler
eierskap til. Ca. 45% av Norges landareal betegnes som fjell og vidde og hele
89 norske kommuner har mer enn halvparten av arealet sitt liggende mer enn 700
moh, og betegnes av forskere som fjellkommuner. Legger vi sosioøkonomiske
forhold til grunn er det snakk om enda mer. ”Fjellteksten” som i 2003 ble
vedtatt av Bondevik-II-regjeringen med Børge Brende i spissen, innebar et politisk
taktskifte i forvaltningen av norske verneområder. Det ble åpnet for større
grad av lokal verdiskaping etter ideen om bruk og vern. Men SV i
Miljøverndepartement 2005-2013 som forvalter av både Naturmangfoldloven og plandelen
av Plan- og Bygningsloven, og altså reelt det departement som styrte
næringsutviklingen i fjellet, gjorde det stikk motsatte. Menneskelig aktivitet,
kreativitet og lokaldemokrati i fjellregionen hadde trange kår i denne
perioden.
Det har skjedd mye de
siste 4 årene. Noe av det viktigste nåværende regjeringen gjorde, var å flytte
forvaltningen av Plan- og Bygningsloven til Kommunal- og Moderniseringsdepartementet.
I langt de fleste konfliktsaker som havner i departementet for vedtak, får nå
kommunen medhold - på kort tid gjort det meningsfullt igjen å være
lokalpolitiker fremfor å møte en vegg av umulighet.
Sluttelig vil jeg minne
om at vår regjering fikk oljeprisfall og innvandringskrise midt i fanget –
faktorer vi ikke har noen innvirkning på. Allikevel fremstår distrikts-Norge
sunnere enn på mange tiår – landbruk og reiseliv er i vekst og med det også
andre næringer innen bygg, anlegg, handel og service; næringer som genererer
skatteinntekter til staten og offentlig tjenesteproduksjon slik at vi fortsatt
kan være et av verdens beste land å bo i.
Som Erna sa forleden:
«Det som virker, må få virke» - derfor trenger vi 4 nye år med Høyre i regjering.
«Det som virker, må få virke» - derfor trenger vi 4 nye år med Høyre i regjering.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar