I Lesja og Dovre opplever man det som ofte skjer i en
valgkamp – én enkelt sak kupper hele valgkampen og tåkelegger alle andre
politiske saker, også eventuelt positive sider i den aktuelle kuppsaken.
Nasjonalt er bompenger og klima slike saker – i Lesja og Dovre er det fjerning
av setre, broer og Einøvlingsdammen på Hjerkinn som er blitt en slik sak. Det
kan være lurt å bruke valgkampen til å kjøre regjering eller opposisjon i egen
kommune på saker man vil ha gjennomslag for. Man må bare huske to ting - å forholde
seg til fakta hvilket jeg skal bidra til i dette innlegget, og at mange
innbyggere i kommunen også er opptatt av hvordan vi skal løse andre
utfordringer som de er opptatt av i hverdagen - og dem er det mange av i Lesja!
I 1999 og 2005 gjorde Stortinget vedtak om nedlegging av det
165 km2 store skytefelt på Hjerkinn. Man vedtok det i forbindelse med
etablering av et 193 km2 stort, nytt skytefelt på Rena og ville kompensere
bruken av mye verdifull natur på Rena med
«full tilbakeføring til naturens tilstand» på Hjerkinn. Dette
stortingsvedtaket har ligget til grunn hele veien i verneplanprosessen.
Sannheten er at ingen regjering har funnet det for godt å omgjøre
stortingsvedtaket. Rødgrønn flertallsregjering fra 2005-2013 kunne med letthet
ha reversert dette vedtaket dersom man lokalt hadde hatt gehør i egen regjering
- begge kommuner satt med rødgrønne ordførere – de gjorde det ikke!
Undertegnede engasjerte meg først i politikk i 2007 og ante
intet om hele saken før jeg som varaordfører kom inni kontaktutvalget for
verneplanprosessen i 2013. Etter mye arbeid fikk vi «strukket»
stortingsvedtaket. Det kom føring fra statssekretær Lars Andreas Lunde i Klima-
og Miljødepartementet om at det i verneplanprosessen også skulle utredes et
verneplanalternativ der de viktigste veiene i skytefeltet- etter innspill fra
lokalbefolkningen - var bevart slik at området fortsatt kunne brukes av
landbruks- og reiselivsnæring – vi var lokalt tydelige på at det var det
viktigste av alt og hadde både daværende stortingspresident Olemic Thommessen
og miljøstatsråd Vidar Helgesen på besøk. Flere miljøvernorganisasjoner var
svært opprørte over denne snuoperasjon i regjeringen!
Fylkesmannens innstilling til verneplan kom sommeren 2017
etter en forbilledlig femårig prosess med involvering av et utall
interessegrupper, som alle måtte gi og ta. Miljødirektoratet som ikke hadde
vært i nærheten er den fem år lange prosessen som fylkesmannen i Oppland hadde
kjørt, valgte imidlertid i sin innstilling januar 2018 å legge mindre vekt på fylkesmannens
arbeid som hadde hensyntatt lokal kunnskap og erfaring, og innstilte på
strengere vern - mer nasjonalpark og mindre landskapsvernområde enn
fylkesmannen - men dog de nevnte veiene bevart.
Venstre og Elvestuen tok samtidig i januar 2018 over Klima-
og Miljødepartementet. Ordførere i Lesja og Dovre og undertegnede reiste
28.februar 2018 til departementet og fremførte våre synspunkter, ønsker og
krav. Departementet valgte likevel å i overveiende grad la direktoratets
innstilling mer enn fylkesmannens være førende da man la frem endelig vedtak av
verneplan ved kongelig resolusjon i april 2018.
Det at vi fikk til bevaring av viktige veier i området må
tross alt sies å være en svært viktig seier for lokaldemokratiet og viktigste
grepet for landbruk og reiseliv i området!
Så er vi her – over ett år etter vedtak ved kongelig
resolusjon. Nå begynner folk å se og skjønne hva vedtaket i praksis betyr. Det
er vanskelig å få øye på hvordan man med bruk av vanlig sunn fornuft kan
forsvare det som skjer. En hinsides bruk av offentlige ressurser på å «rasere»
et område der de fleste vil mene at kulturlandskapet og historien er like
viktig som – og faktisk en viktig del av - det storslåtte naturlandskapet.
Alle politikere vet at det ikke er bare å knipse i fingrene å endre kongelig resolusjon. Det må sannsynligvis være et rettslig grunnlag for det. Akkurat det kunne man jo fra politisk ledelse i de to kommunene – som vel i rettferdighetens navn er de som over lang tid har mottatt utallige henvendelser om lokalt engasjement - ha brukt det siste året på å sondere fremfor nå å gi inntrykk av at det fortsatt er en kurant eller lettvint politisk sak å endre hvordan Hjerkinn skytefelt skal vernes og forvaltes fremover. Det er denne åpningen – et grunnlag for midlertidig utsettelse slik at vi får tatt enda en grundig og helhetlig vurdering av vedtaket – som i hvert fall jeg med flere har forsøkt og fortsatt forsøker å finne nå, langt på overtid – og som jeg mener kommunene må gripe tak i umiddelbart, og helst burde gjort for minst et år siden.
At vern av kulturminner og kulturlandskap er fullstendig tilsidesatt til fordel for vern av en villrein som har tålt bokstavelig talt bomber og granater i nærmere 100 år, er og blir uforståelig og bør gås etter om det faktisk er forsvarlig i forhold til andre politiske målsettinger og lovverk!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar